torsdag 16 mars 2017

Att leva med Artros och Fibromyalgi...!!!

God morgon mina vänner!

Nej detta kommer inte att bli något ledsamt inlägg..om hur "synd" det är om mig som lever med värk!
Det kommer att handla om hur jag upplever det och vad jag gör åt det!

Jag får ofta höra så som många andra..." Hur kan du se så pigg ut om du är så sjuk..." Då tänker jag ofta om du bara visste hur det är...!!

Jag har fått en fantastisk förmåga och det är att vara positiv i det hela..och jag säger ofta  " Man skall se möjligheterna, i stället för hindren"
Sen varför skall jag hålla på att klaga..mina nära och kära vet hur jag har det...och mina döttrar säger ibland...Har du ont i dag?? För då ser dom på mitt sätt att röra mig!

Var har jag då ont??
Jag har artros i fingerleder..är stelopererad i mina tummar...Hurra värken försvann och tummarna blev kortare( men det visste jag om) och vad gör det..huvudsaken är att värken är borta!!!
Sen är artrosen utbredd i andra leder..

Fibromyalgin då?
Det är i hela kroppen och smärtan flyttar sig..men mest sitter det i nacken, axlar och rygg.

Hur många kortison sprutor har jag då fått genom åren? Ja mina vänner..jag kan inte ens räkna dem..
Jag har fått i tummarna (innan op) många i hö axel...flera i nacken..i ljumsken (och där väntar jag på ytterligare en) och i måndags fick jag i höft och rygg.

Men trots detta så ser jag livet positivt! Det är fantastiskt att kunna gå upp ur sängen varje morgon!
En sak är helt klar..jag har lärt mig att leva med smärtan..men jag kommer Aldrig att acceptera den!!

Så nu har jag skrivit lite om detta..och inlägget beror lite på att jag i måndags var hos min läkare.
Det togs lite prover, och efter undersökningen bestämdes det att jag skulle få en kortison spruta i höften...vilket inte kändes..men sprutan som sattes i ryggen...den kändes...

Då säger min läkare..." Nu tycker jag faktiskt att det räcker med värk för dig"..inte skulle du behöva ha ont även här...
Kände då på något vis...en tacksamhet..att någon förstod precis det jag tänkte.

Men nöjd och glad..även om hö benet var lite domnat..gick jag därifrån!

Jag säger det igen..!!
Är så glad att jag har en fantastisk vårdcentral och där en väldigt bra och förstående läkare!!!


Då skall vi se vad som mera har hänt??
Innan vårdcent var jag själv på Yerba och fikade. Älskar att sitta där..läsa lite och fika!!
På kvällen var Lisa här.

I går var jag hos Liselott på gofika och på eftermiddagen hos Lisa..vi satt på balkongen och njöt av solen!!!

I dag är det mulet...
Skall om en stund gå till Lejas där jag skall träffa Lisbeth..annars blir det nog en lugn dag!

Hade tänkt att börja springa, men skall vänta ngn dag till...sedan skall det bli så ljuvligt att komma igång igen!

Men nu mina vänner så önskar jag er alla en underbar dag!!

Var rädda om er och varandra!! Kram/Annika


1 kommentar:

  1. Jag tror man får bättre förståelse för varandra om man kan tala om sina egna eller anhörigas sjukdomar. Jag tror personligen det är viktigt för en själv. Det kan vara mycket man går och bär på. Trevlig helg! Kram Katarina :)

    SvaraRadera

Är så glad och tacksam, att just DU, vill lämna en kommentar hos mej!!
Du skall veta att det värmer och jag blir så oerhört glad!!
Kram Annika